We współczesnym marketingu ogromną (i wciąż rosnącą) rolę pełnią gadżety reklamowe. Są to przedmioty charakteryzujące się najczęściej znaczącymi walorami wizualnymi (atrakcyjny wygląd), a także innymi (dobry smak, praktyczne zastosowanie, dodatki, specjalne funkcje, itp.). Dzięki ich skuteczności wiele firm jest w stanie pozyskiwać więcej klientów, niż bez ich udziału w kampaniach reklamowych. Szczególną skutecznością odznaczają się gadżety reklamowe w okresie świątecznym, w tym przede wszystkim w przypadku świąt powszechnie lubianych, charakteryzujących się bogatą symboliką. Tutaj jako przykład wymienić można przede wszystkim święta Bożego Narodzenia.
Owe gadżety można wówczas określić jako gadżety świąteczne. Dzielą się one na gadżety o kształtach nawiązujących do świątecznej (bożonarodzeniowej) symboliki oraz te z odpowiednimi nadrukami.
Druga grupa to wszelkie przedmioty, które, nosząc wspomniany nadruk, nawiązują do tematyki bożonarodzeniowej i przez to są atrakcyjniejszym celem zakupów dla przeciętnego klienta. Jakie konkretnie nadruki noszą gadżety świąteczne? Przede wszystkim są to obrazki zawierające elementy symboliki bożonarodzeniowej. Tutaj wymienić należy choinkę, bombki i inne ozdoby choinkowe, Świętego Mikołaja – prawdopodobnie najpopularniejszy symbol świąt – ponadto bałwanka, gwiazdkę, płatek śniegu, szopkę bożonarodzeniową, itp. Jednym słowem elementami symboliki świątecznej można nazwać wszystko, co tylko kojarzy się z Bożym Narodzeniem.
Gadżety świąteczne z nadrukami to przede wszystkim wyroby spożywcze, produkowane specjalnie na ten okres, a także ozdoby choinkowe. Są to dwie branże, które na Bożym Narodzeniu korzystają najbardziej w sensie finansowym. Co ważne, nie liczy się tutaj kształt przedmiotu, a jedynie jego nadruk lub też nadruk na jego opakowaniu, jak to jest w przypadku większości wyrobów spożywczych.
Jak pokazuje praktyka, klienci kupują wówczas rozmaite produkty o wiele chętniej, niż wówczas kiedy nie noszą one świątecznej symboliki. Jak widać, świąteczny nastrój jest tutaj decydujący.